Stefanskyrkan
Stefanskyrkan är Budapests största och mest magnifika kyrka. Den är byggd runt sekelskiftet och det tidiga nittonhundratalets växande nationalism är i Stefanskyrka övertydlig. Det finns knappt en avbildning av Jesus i den massiva kyrkan, istället är kyrkan fylld med statyer av Ungerns konunga-helgon, Ungerns grundare Kung Stefan främst bland dem. Ungrarna har gått så långt att de har gett en enorm staty av Kung Stefan Jesus traditionella plats bakom altaret. Jag kunde inte låta bli att känna att den här fantastiska kyrka inte var menad för dyrkan av Gud, så mycket som dyrkan av den Ungerska nationen, något som fick mig att känna ett svagt obehag. Mer perverst blev det när vi nådde kyrkans heligaste relik, en ihopskrynklad tusen år gammal hand som hade tillhört just Kung Stefan.
Parlamentet
Ungerns parlament måste vara världens mest imponerande parlamentsbyggnad, om ni inte vet hur byggnaden ser ut kan jag kan rekommendera att ni googlar fram några bilder. Det märks att ungrarna kände att de hade någonting bevisa när de mot slutet av artonhundratalet börja det enorma bygget, i samband med att Ungerns status inom det Habsburgska riket uppgraderades. Då imperiet nu bytte namn till Österrike-Ungern och ungrarna fick samma ställning som österrikarna i den multinationella konstruktionen som huset Habsburg regerade över. Ett sätt att bevisa att det ungerska folket inte längre var underlägsna sina tysktalande grannar var att bygga ett parlament, som fick alla andra länders representanthus att se fjuttiga ut. Inne i parlamentet förvaras Ungerns kronjuveler som relativt nyligen återvände till Ungern efter att ha spenderat många år i Fort Knox, Kentucky. Juvelerna och den heliga kronan smugglades under andra världskriget ut ur Ungern och överlämnades till den amerikanska armen för att skydda dem från Sovjet och de ungerska kommunisterna.
Varma bad
Bland det häftigaste med Budapest kan vara stadens varma källor vilket och var anledningen att min kära flickvän så gärna ville besöka staden. Vi passade på att besöka ett enormt utomhus badhus som mer liknade ett slott än ett offentligt badhus. Då vi besökte Budapest i december så låg ångan tjock över det varma vattnet och det hela var väldigt stämningsfullt.
Andrassy ut 60
På Andrássy út nummer 60, en av Budapests finaste gator, ett stenkast från flertalet ambassader ligger en vacker gammal byggnad. Det var här det Ungerska National Socialistiska partiet hade sitt högkvarter när Adolf Hitlers Tyskland var den dominanta makten i öst och hans allierade Pilkorspartiet styrde i Ungern. När sedan Stalin tog Hitlers plats som Östeuropas överhuvud, flyttade Ungerns motsvarighet till Sovjets KGB in i dessa vackra lokaler. Under dem grävde de ut ett storskalig system av förhörsrum och tortyrkammare. Som besökare fick vi se några av dessa fruktansvärda rum, det fanns celler med mindre djup än en vanlig garderob där fången endast kunde stå upp då plats för att ens sitta ner saknades, det fanns celler där takhöjden var mindre än en meter. Det var svårt att sluta tänka på hur fruktansvärt det måste vara att vara bli instängd på en så trängd yta i dagar, veckor eller till och med månader. Väggarna var nu täckta med foton på alla de idealistiska ungdomar och religiösa ungrare som mist sina liv här i underjorden. Det fanns till och med rum med flertalet galgar i rad, så fångarna kunde avrättas på plats. När jag låg i det tempererade vattnet i det ungerska badhuset vi tidigare besökte, tänkte jag att det kanske inte var så dumt att bo i Budapest på kommunisttiden ändå, det var noll press på dig att prestera på jobbet och kvällar och helger kunde spenderas på de fantastiska offentliga badhusen. Visst var det ständig brist på toalettpapper och nästan allt annat, men jag tänkte att detta var överkomliga obekvämligheter. Ett besök på Andrassy ut 60 var ett bra botemedel mot dessa tankar.
Judiska kvarteren
Nära Budapests kärna ligger de Judiska kvarteren. Runt sekelskiftet var en fjärdedel av Budapests befolkning judisk, idag finns få kvar, de som överlevde förintelsen lämnade staden för Israel eller den amerikanska östkusten. Ett fåtal har dock återvänt och startat restauranger i de gamla judiska kvarteren, här erbjuds idag Europas godaste falafel, tillred på israeliskt vis med mycket humus. Det var här i Budapest som Raul Wallenberg räddade tiotusentals judar från Hitlers gaskammare. Det var också härifrån som han mystiskt försvann i samband med ett möte med en rysk general, efter det att Röda Armen befriat staden. Det finns gods skäl att tro att ryssarna misstänkte att Wallenberg var en OSS-agent (som den amerikanska underrättelsetjänsten hette innan den bytte namn till CIA) och att detta var skälet till hans försvinnande. Att Wallenberg var en amerikans agent har bekräftat långt senare i och med att CIA’s arkiv har öppnats. Den officiella historien från den Ungerska kommunistregeringen, var dock att han mördats som en del av en Sionistisk konspiration, något som flera judiska ledare också erkände till under tortyr, kort innan deras avrättning. Vad som hände med Wallenberg efter hans försvinnande oklart, men det finns rapporter från fångar som säger sig ha träffat honom i sovjetiska koncentrationsläger i Sibirien långt efter det att han dödsförklarats.
No comments:
Post a Comment